1.2. Krój pisma
 

3.5. Odległości międzywyrazowe
 
3.5.1. Uwagi wstępne

Ustalenie prawidłowej odległości między wyrazami jest uzależnione od wielu czynników. Między innymi od stopnia pisma, jakim jest złożony dany tekst, od odmiany kroju pisma, języka tekstu (średniej długości wyrazów), rodzaju (charakteru) tekstu, odległości międzyznakowych, interlinii itp. Dlatego podane poniżej wytyczne należy traktować raczej jako propozycje, a nie jako ostateczne zasady.
    W typografii komputerowej odległości międzywyrazowe należy rozpatrywać w dwóch kontekstach:
1. W kontekście tekstu wyrównanego do któregoś marginesu (np. tekstu wyrównanego do lewego marginesu). W takim wypadku odległości międzywyrazowe są najczęściej jednakowe i są równe szerokości spacji międzywyrazowej danego kroju. To standardowe ustawienie może być jednak zmienione przez operatora programu, jeśli uzna on, że z jakiś powodów wielkość spacji międzywyrazowej ustalona przez projektanta kroju jest nieodpowiednia.
2. W kontekście tekstu wyjustowanego (wyrównanego do obu marginesów). W takim wypadku odległości międzywyrazowe są najczęściej różne i ustalane przez program składający na podstawie wielu kryteriów (np. możliwych miejsc podziału wyrazów, estetyki składu itp.). Najczęściej odległości międzywyrazowe w tekście wyjustowanym mogą być określane przez operatora następującymi parametrami: preferowaną, minimalną i maksymalną odległością międzywyrazową.

   
3.5.2. Konsekwencje zbyt dużych odległości międzywyrazowych

Zbyt duże odległości międzywyrazowe grożą następującymi konsekwencjami:
1. Zakłóceniami procesu czytania. Wyrobiony czytelnik odbiera czytany tekst w porcjach większych od jednego wyrazu, odczytuje grupy wyrazów. Duże odległości międzywyrazowe powodują rozbicie tekstu na pojedyncze wyrazy i zwalniają proces czytania.
2. Rozbiciem obrazu kolumny. Kolumna staje się zbiorem białych i szarych plam, a nie jednolitą płaszczyną.
3. Powstawaniem tak zwanych korytarzy (kanalików) [33, s. 103-104] w tekście. Są to ciągi białych powierzchni łączących się ze sobą w kilku kolejnych wierszach. Bardzo przyciągają one wzrok i zakłócają proces czytania.


 Rys. x.x. Korytarz w tekście. Źródło: opracowanie własne.

3.5.3. Postulat ciasnego składu

J. Tschichold [17, s. 102-104] sformułował postulat tak zwanego ciasnego składu. Zakłada on utrzymanie małych odległości międzywyrazowych kosztem złamania niektórych zasad gramatycznych i typograficznych. Postulat dotyczy tekstów składanych w języku niemieckim, gdzie średnia długość wyrazów jest dosyć duża. Jako przeciwstawne Tschichold wymienił języki francuski i angielski, w przypadku których do utrzymania postulatu nie trzeba w zasadzie łamać kanonów, języki te tworzą dobry i ciasny skład (ideałem jest oczywiście skład w łacinie, do zapisu tego języka został stworzony alfabet łaciński). Wydaje się, że skład w języku polskim plasuje się pomiędzy wymienionymi skrajnościami. Dlatego można się zastanawiać, czy w celu utrzymania postulatu ciasnego składu (gdy estetyka składu musi być utrzymana na najwyższym poziomie), nie należałoby, podobnie jak w języku niemieckim, dokonać tego kosztem niektórych zasad.
    Oto kanony, które według J. Tschicholda mogą być łamane: [17, s. 103-104]
1. Poprawne dzielenie i przenoszene wyrazów. Wyrazy nie zawsze muszą być dzielone i przenoszone dokładnie według zasad ortograficznych.
2. Maksymalna ilość kolejnych przeniesień (polskie zasady omówione zostały w podrozdziale 3.x.x.).
3. Pozostawianie bękartów.
Do tych zasad można dodać jeszcze jedną: eliminację zawieszonych wyrazów jednoliterowych (czy wręcz szerzej: zasad nierozdzielania wyrazów omówionych w podrozdziale 3.x.x.).
    W „Prawidłach składu” (Coposition Rules), napisanych w 1948 przez J. Tschicholda dla typografów wydawnictwa Penguin Books, zawarte były następujące wytyczne: „We wszystkich składanych tekstach należy dążyć do jak najmniejszych odległości międzywyrazowych. Jako zasadę należy przyjąć odległość międzywyrazową równą średniej spacji [1/4 firetu] lub szerokości litery ‚i’ użytego kroju i stopnia pisma. Większych odległości międzywyrazowych należy zdecydowanie unikać. Wyrazy mogą być dowolnie dzielone, gdyż dzielenie wyrazów ma mniej szkodliwy wpływ na wygląd strony niż zbyt duże odległości międzywyrazowe.” [za: 4, s. 8]. Dopuszczano więc łamanie niektórych zasad nawet dla języka angielskiego.


3.5.4. Niebezpieczeństwa automatycznego przetwarzania tekstów

Jest oczywiste, że odległości między wyrazami w tekście ciągłym powinny być jednakowe. Odnosi się to zarówno do tekstów wyrównanych do lewego lub prawego marginesu, jak i do tekstów wyjustowanych (w tym drugim przypadku w obrębie jednego wiersza). Często (podczas automatycznej obróbki tekstu) przed wyrazami jednoliterowymi wstawiane są twarde spacje. Wtedy, w tekście wyjustowanym, w danym wierszu odległość między wyrazem jednoliterowym a wyrazem bezpośrednio po nim następującym może być różna od pozostałych odległości międzywyrazowych w tym wierszu. Takich sytuacji należy unikać.

3.5.5. Wartość typowa odległości międzywyrazowych

Według PN [PN-83/P-55366, p. 2.1.3.] odległości pomiędzy wyrazami w tekście składanym pismem o grubości zwykłej i szerokości normalnej powinny wynosić około 1/3 szerokości zajmowanej przez dwie litery „a”.


 Ry. x.x. Odstępy międzywayrazowe dla tekstu złożonego pismem o grubości zwykłej i szerokości normalnej (według PN). Źródło: opracowanie własne.

R. Bringurst [3, s. 26] zaleca (dla typowego tekstu) odległości międzywyrazowe wielkości 1/4 firetu. Jest to wielkość porównywalna z szerokością litery „t”, czasami trochę większa.

 Ry. x.x. Odstępy międzywayrazowe dla tekstu złożonego typowym pismem (według R. Bringhursta). Źródło: opracowanie własne.

Chicago Manual of Style [1, s. 770] oraz J. Tschichold [17, s. 17, 95, 102] za typową odległość między wyrazami podają 1/3 firetu.
    Glossary of Typesetting Terms [6, s. 113] jako standard dla odstępóew międzywyrazowych podaje 5/18 firetu, (czyli wartość pomiędzy grubą spacją a średnią spacją), dla dyrektywy dla typografa „zastosować małe odstępy międzywyrazowe” zaleca odległość równą cienkiej spacji, czyli 1/5 firetu.
   Dla pism, w których szerokość litery „a” jest równa połowie firetu, Instrukcja technologiczna [48, s. 33] zaleca odległość międzywyrazowe równe 1/3 firetu. Dla innych pism (szerszych lub węższych) odległości międzywyrazowe powinny być równe szerokości litery „a”.


3.5.6. Odległości międzywyrazowe w tekście wyjustowanym

Według PN [PN-83/P-55366, p. 2.1.3.] w tekście ciągłym wyjustowanym (sformułowanie PN: w składzie maszynowym wierszowym) zawierającym powyżej 25 znaków dopuszczalne są odstępy od 1/4 do 3/4 firetu.
    
 Rys. x.x. Odstępy międzywyrazowe w tekście ciągłym wyjustowanym (według PN). Źródło: opracowanie własne.

R. Bringhurst [3, s. 26] dla typowego wyjustowanego tekstu zaleca minimalną odległość międzywyrazową wielkości 1/5 firetu, a 1/4 firetu jako średnią. Maksymalna odległość między wyrazami to 1/2 firetu (z sugestią 1/3 firetu jako ideałem).
    Dla stosunkowo małych stopni pisma i dla pism o większej odległości międzyliterowej poleca odległości: 1/3 firetu jako średnią i 1/4 jako odległość minimalną.


 Rys. x.x. Odstępy międzywyrazowe w tekście ciągłym wyjustowanym (według |R. Bringhursta). Źródło: opracowanie własne.

3.5.7. Tekst złożony majuskułami

Według PN [PN-83/P-55366, p. 2.1.4.] tekstach składanych majuskułami odległości pomiędzy wyrazami powinny być równe szerokości litery „A”.

 Rys. x.x. Odstępy międzywyrazowe w tekście składanym majuskułamii (według PN). Źródło: opracowanie własne.

R. Bringhurst [3, s. 26] dla tekstu złożonego majuskułami zaleca odległości międzywyrazowe wielkości 1/2 firetu lub większe.

 Rys. x.x. Odstępy międzywyrazowe w tekście składanym Majuskułami (według R. Bringhurtsa). Źródło: opracowanie własne.

3.5.8. Krój inny niż o szerokości normalnej i grubości zwykłej

Według PN [PN-83/P-55366, p. 2.1.3.] w tekście składanym innym krojem pisma niż o szerokości normalnej lub grubości zwykłej, odstępy między wyrazami powinny być równe szerokości litery „a”.


 Rys. x.x. Odstępy międzywyrazowe dla tekstu złożonego pismem o grubości innej niż zwykła zwykłej lub szerokości innej niż normalna. Źródło: opracowanie własne.

3.5.9. Odległości międzywyrazowe przy składaniu poezji

Odległości międzywyrazowe przy składaniu poezji powinny być jednakowe i powinny wynosić:
1. Dla pisma o wielkości od 6 do 8 punktów: 3 punkty
2. Dla pisma o wielkości od 9 do 12 punktów: 4 punkty
3. Dla pisma o wielkości powyżej 16 punktów: 6 punktów