 |
2.5.1.3.
Cudzys³owy
Najczê¶ciej spotykane rodzaje cudzysowów
Najczê¶ciej spotykane rodzaje cudzys³owów zosta³y
przedstawione na rysunku x.x.

|
Rys. 1.x. Rodzaje cudzys³owów. ¬ród³o:
opracowanie w³asne. |
Cudzys³owy
apostrofowe
Cudzys³owy apostrofowe s± zalecane do u¿ywania
jako cudzys³owy podstawowe [22, s. CXXIV].
Dopuszczalne jest tak¿e u¿ywanie jako cudzys³owów postawowych cudzys³owów
ostrok±tnych (konsekwentnie w danej publikacji) [22,
s. CXXIV].
Cudzys³owy s± u¿ywane najczê¶ciej w dwóch zastosowaniach:
1. Jako oznaczenia przytoczenia (cytowania) [22,
s. CXXV-CXXVI; 28, s. 46-47].
a. Cudzys³owem obejmuje siê wypowiedzi i my¶li osób [34,
s. 131]:
b. Cudzys³owem obejmuje siê cytaty: [34,
s. 130]
c. Cudzys³owem obejmuje siê tytu³y publikacji
(ksi±¿ek, artyku³ów itp.): [34,
s. 133]
d. Cudzys³owem obejmuje siê przytaczane (omawiane)
wyrazy czy wyra¿enia: [22, s. CXXV]

2. Ze wzglêdów znaczeniowo-stylistycznych [22,
s. CXXV-CXXVI; 28, s. 46-47].
a. Cudzys³owem obejmuje siê niektóre nazwy w³asne: modeli, typów gatunków,
wyrobów, organizacji, ugrupowañ, imprez, konkursów, przezwisk, mniej znanych
pseudonimów, kryptonimów itp. [22, s.
CXXV-CXXVI; 29, s. 124;]:

b. Cudzys³owem obejmuje siê te fragmenty wypowiedzenia,
które maj± byæ wyró¿nione ze wzglêdu na styl, nieoczekiwane znaczenie,
swoisty stosunek pisz±cego (wola zwrócenia uwagi, dystans, niepewno¶æ
itp.): [29, s. 124-125]
Cudzys³owy przecinkowe
Cudzys³owy przecinkowe sk³adaj± siê z przecinka
jako cudzys³owu otwieraj±cego i przecinka frakcji górnej (apostrofu) jako
cudzys³owu zamykaj±cego.
Polska Norma [PN-83/P-55366]
dopuszcza stosowanie cudzys³owów przecinkowych jako cudzys³owów drugiego
stopnia, to znaczy jako cudzys³owów umieszczanych w tek¶cie ju¿ objêtym
cudzys³owami.
W przypadku wystêpowania obok siebie cudzys³owu
apostrofowego i przecinkowego, PN [PN-83/P-55366]
zaleca oddzie³anie ich odstêpem o wielko¶ci 1/4 firetu.
Cudzys³owy ostrok±tne francuskie
Cudzys³owy ostrok±tne francuskie s± u¿ywane
najczê¶ciej w nastêpuj±cych okoliczno¶ciach:
1. Do wyodrêbniania znaczeñ (w pracach naukowych i s³ownikach): [22,
s. CXXIV; 34, s. 130]
2. Do wyodrêbniania partii dialogowych i przytoczeñ
(g³ównie w utworach poetyckich): [22,
s. CXXIV]
Cudzys³owy ostrok±tne niemieckie
Cudzys³owy ostrok±tne niemieckie u¿ywane s±
najczê¶ciej w nastêpuj±cych okoliczno¶ciach:
1. Jako cudzys³owy drugiego stopnia (w tekstach ju¿ objêtych cudzys³owami):
[22, s. CXXIV; 34, s. 130]

2. Do specjalnych wyró¿nieñ w tek¶cie:
[22, s. CXXIV; 34, s.130]

Cydzys³owy definicyjne
Cudzys³ów definicyjny zwany jest tak¿e ³apkowym
[29, s. 115]. S³u¿y on do wyró¿niania
definicji znaczeniowych wyrazów czy po³±czeñ wyrazowych [22,
s. CXXIV; 28, s. 45; 29, s. 115-116; 34, s.130].

Wtr±cenia do cytatów
Wyrazy nie bêd±ce czê¶ci± sk³adow± cytatów (kometarze
autora, narratora itp.) wydziela siê my¶lnikami (wewn±trz cudzys³owu)
[28, s. 46].
Innym sposobem wydzielenia wtr±cenia do cytatu
jest zastosowanie przecinków (wtedy obie czêsci cytatu ujmuje siê w samodzielne
cudzys³owy) [28, s. 46].

Je¶li druga czê¶c cytatu stanowi samodzielne zdanie,
to wyrazy nie nale¿±ce do cytatu (wtr±cone) wyodrêbnia siê na pocz±tku
pauz± a na koñcu kropk± [28, s. 46].
Eliminowanie i zastêpowanie cudzys³owów
G.
Dowding [4, s. 30] uwa¿a, ¿e cudzys³owy
zmniejszaj± czytelno¶æ tekstu w którym s± u¿ywane. Je¶li tylko jest to
mo¿liwe powinny byæ eliminowane lub zastêpowane innymi ¶rodkami wyrazu.
Na podobnym stanowisku stoj±: J. Tschichold [17,
s.116-117], R. Bringhurst [3, s.
86] czy A. Markowski [38, s. 1656].
Poni¿ej przedstawiono sugestie dotycz±ce mo¿liwych
miejsc eliminacji i zastêpowania cudzys³owów.
1. W przypadku przytaczania tytu³ów publikacji mo¿na u¿yæ kursywy [17,
s. 114].

2.
Cytaty mog± byæ wyró¿niane odmiennym krojem pisma (najczê¶ciej pochylon±
wersj± kroju) [22, s. CXXV]. W
przypadku, gdy to tekst g³ówny jest z³o¿ony kursyw±, wyró¿nikiem mo¿e
byæ krój w odmianie prostej.

3. W przypadku, gdy cytat wystêpuje po dwukropku, a koniec cytatu da siê
jednoznacznie wskazaæ, cudzys³owów mo¿na nie stosowaæ [22,
s. CXXV].

4. Nie nale¿y ujmowaæ
w cudzys³ów: [38, s. 1656, wszystkie
przyk³ady za 38, s. 1656]
a. Zwi±zków frazelologicznych (Wydawa³o siê jej, ¿e z³apa³a Pana
Boga za nogi. -> Wydawa³o siê jej, ¿e z³apa³a Pana Boga
za nogi.), w szczególno¶ci poprzedzonych (tak¿e niepotrzebnymi) okre¶leniami
tak zwany czy przys³owiowy (Pytanie nie zapêdzi³o zadnego
z uczestników w tak zwany kozi róg. -> Pytanie nie
zapêdzi³o ¿adnego z uczestników w kozi róg.)
b. Wyrazów u¿ytych przeno¶nie (Na starcie mieli k³opoty
ze znalezieniem odpowiednich wykonawców. -> Na starcie mieli
k³opoty ze znalezieniem odpowiednich wykonawców.)
c. Wyrazów ma³o znanych pisz±cemu (Pos³ugiwa³a siê laptopem.
-> Pos³ugiwa³a siê laptopem.)
d. S³ów z innej warstwy stylistycznej (Wkuwa³ gramatykê
³aciñsk±. -> Wkuwa³ gramatykê ³aciñsk±.)
5. W prozie artystycznej bardzo czêsto wypowiedzi s± oznaczane pauzami
(zgodnie z zasadami przedstawionymi w podrozdziale x.x.x.).
|