Od autora
Książka,
którą przedstawiam Czytelnikom, opisuje sposób walki mieczem oburęcznym
i szablą husarską. Metody te stanowią rezultat wielu lat pracy teoretycznej
i praktycznych doświadczeń. Prowadzone studia nad bronią białą, a szczególnie
polskimi i wschodnimi szablami bojowymi, przekazane czytelnikom w pracy
pt. "Cięcia prawdziwą szablą", pozwoliły nie tylko na nową klasyfikację
białej broni zgodnie z jej zaletami funkcjonalnymi, ale odtwarzały także
metody walki.
Jednak decydujące znaczenie miały doświadczenia
praktyczne, rozpoczęte filmem telewizyjnym, nakręconym w roku 1987, pt.
"Historia białej broni" w reżyserii Piotra Słowikowskiego, przy udziale
Andrzeja Nadolskiego. Doświadczenia te kontynuowałem, organizując szkolenie
młodych szermierzy, najpierw w Stowarzyszeniu "Bractwa Miecza i Kuszy",
potem w Towarzystwie Dawnej Szermierki "Gladius".
Przedstawioną tutaj szkołę walki mieczem oburęcznym
i szablą husarską nazwałem "polską", ponieważ wynikła ona ze studiów broni
używanej w Polsce i w Polsce została rozwinięta.
Szkoła ta, odpowiednio propagowana, może stanowić
dla naszej młodzieży atrakcyjną alternatywę w stosunku do tzw. walk Wschodu.
Podobnie jak to ma miejsce ze sztukami Wschodu, szczególnie Japonii, polska
szkoła walki może wejść do skarbnicy tradycji polskiej kultury fizycznej.
Prezentowana w książce szkoła walki ma walory
przygotowania fizycznego i wychowawcze.
Trening polskich sztuk walki zapewnia wszechstronny
rozwój fizyczny ze względu na zachowanie równowagi wysiłku lewej i prawej
strony, elementy akrobatyczne, zróżnicowaną pracę nóg itp. Należy jednak
pamiętać, że adepci nie mogą być zbyt młodzi i powinni posiadać odpowiednie
przygotowanie fizyczne. Moim zdaniem nie należy rozpoczynać treningu dla
młodzieży poniżej 16 roku życia, bowiem obciążenia mogą się okazać zbyt
duże. Wątpliwości, szczególnie rodziców, budzi bezpieczeństwo szermierzy;
trenujemy wszak bez żadnych osłon.
Jednak trzeba powiedzieć, że w ciągu 5 lat doświadczeń
z młodzieżą nie przytrafił się żaden niebezpieczny wypadek z wyjątkiem
powierzchownych skaleczeń i stłuczeń. W każdym razie walki prowadzić mogą
tylko szermierze powyżej 18 lat i to odpowiednio ubezpieczeni.
Jak wspomniałem, ważnym elementem polskiej szkoły
walki są elementy wychowawcze. Brak osłon powoduje konieczność "dbania
o przeciwnika", aby nie zrobić mu krzywdy. Pokazy i turnieje wyzwalają
w młodzieży zainteresowania historyczne. Konieczność zapewnienia sobie
broni i ubioru powoduje rozwijanie ukrytych talentów naturalnych. Chęć
upodobnienia się do ideałów rycerstwa owocuje pozytywnym nastawieniem
moralnym.
Dotychczasowe doświadczenia naboru młodzieży pokazują,
że do sportów walki garną się przede wszystkim chłopcy. Jednak wydaje
się, że jest to sport odpowiedni także dla dziewcząt, szczególnie dla
sprawnych fizycznie i wojowniczych.
Ponieważ nowoczesna szermierka sportowa wywodzi
się z dawnych sztuk walki, byli szermierze łatwo opanowują arkana walki
ciężką bronią. Jednak dotychczas jest wśród nich mało adeptów tego rodzaju
sportu. Być może przyczynia się do tego brak współzawodnictwa, które jest
podstawą sportu szermierczego. Rycerze dobrze przygotowani technicznie
mogą prowadzić pozorowane walki bez specjalnych zabezpieczeń, jeśli potrafią
wstrzymywać się od trafień wtedy, gdy przeciwnik przez nieuwagę odsłoni
się. W czasie pokazów mogą być stosowane lekkie trafienie - dotknięcie
w tułów - jeśli jest to niezbędne dla scenariusza, ale zawsze są to akcje
umawiane i starannie przygotowane. Najlepiej wytrenowani rycerze używający
szabli husarskiej i dysponujący odpowiednimi zabezpieczeniami dopuszczani
są do punktowanych walk na trafienia według odpowiedniego regulaminu.
Oprócz zespołów, prowadzonych przeze mnie, powstało
w Polsce wiele formalnych i nieformalnych grup "rycerzy", praktykujących
walki białą bronią. Na ogół są to grupy kultywujące etos rycerzy średniowiecznych
oraz walki mieczem.
Rycerze spotykają się często na turniejach, przeprowadzonych
w zamkach, parkach itp. Sławne są tradycyjne turnieje, organizowane na
zamku w Golubiu Dobrzyniu. Poza tym popularne się stały mniejsze lub większe
pokazy walk, organizowane z okazji uroczystości lub spotkań na stadionach,
w amfiteatrach, w salach sportowych, w hotelach itp. Ocenia się, że w
Polsce działają obecnie 62 grupy rycerskie, których liczebność wynosi
ok. 900 osób (stan na rok 1999).
Podobną tendencję widzimy w innych krajach europejskich,
jak we Francji, w Anglii i w Niemczech, a nawet w USA i Kanadzie. Organizowane
są tam grupy miłośników kultury średniowiecza, które spotykają się konno
i w pełnym uzbrojeniu na zamkach, turniejach, itp. Z okazji rocznic wielkich
bitew odbywają się czasami widowiska plenerowe, odtwarzające te bitwy
z udziałem wielu statystów - amatorów.
Spotkaniom rycerzy towarzyszy przeważnie specjalny
rytuał, wzorujący się na historycznych zwyczajach. Ów rytuał stanowi także
poważny magnes przyciągający młodzież i nie tylko młodzież, do kół rycerskich.
Rytuał jest także charakterystyczny dla treningu
tradycyjnych walk Wschodu. Towarzyszy mu odpowiednia filozofia walki i
przygotowania do niej, która oprócz treningu fizycznego i technicznego
zakłada trening psychiczny i wydobywa elementy etyczne i wychowawcze.
Wydaje się, że europejskim a także polskim grupom
rycerskim brakuje takiego podłoża filozoficznego. Coraz większe zainteresowanie
filozofów i teologów kulturą fizyczną i sportem pozwala przypuszczać,
że wkrótce można będzie spodziewać się korzystnych zmian w tym względzie.
Przedstawiona tutaj szkoła walki mieczem oburęcznym
i szablą husarską nie ma ambicji zunifikowania szermierki ciężką bronią.
Wydaje się, że różnorodność poszukiwań, szczególnie w pierwszym okresie
ma pozytywne znaczenie dla rozwoju tej dyscypliny. Być może w niedalekiej
przyszłości pojawią się tendencje do stworzenia jednolitego sposobu walki
w celu organizowania parasportowych turniejów.
Szczególne znaczenie, moim zdaniem, ma polska
szkoła walki szablą husarską. Ciężka szabla, w odróżnienia od miecza,
uprawiana jest sporadycznie.
Wypracowanie odpowiedniej techniki jest dużo trudniejsze
w szabli niż w walce mieczem, wymaga długiego i konsekwentnego treningu
nawet po osiągnięciu względnie wysokiego poziomu.
Ale polska tradycja zakorzeniona jest przede wszystkim
w szabli i dlatego rozwijanie jej jest szczególnie cenne.
W klubie "Gladius" rozwijane były także inne,
ciekawe formy walki. Trenowaliśmy walkę mieczem jednoręcznym z tarczą,
walki bronią drzewcową, szermierkę rapierem i lewakiem, i wreszcie walkę
na szpady. Każda z tych broni, szczególnie rapier i szpada, przedstawia
wielkie możliwości rozwoju i satysfakcji trenujących. Mam nadzieję, że
niniejsza praca przyczyni się do rozwoju szermierki ciężką bronią w Polsce
i na świecie.
Wojciech
Zabłocki
Wykład 1. Miecz oburęczny
(fragment)

UCZEŃ
Moim marzeniem od dzieciństwa było opanowanie
walki białą bronią. Po lekturze "Ogniem i mieczem" walczyłem z kolegami
przy pomocy kijów, naśladujących szable.
MISTRZ
Czy trenowałeś szermierkę sportową?
UCZEŃ
Owszem, rozpocząłem treningi, ale po upływie roku
zrezygnowałem. Broń szermiercza jest zupełnie inna niż broń rycerzy, poza
tym w szermierce sportowej liczą się tylko ci, którzy mogą odnosić sukcesy
na międzynarodowych planszach. Moim marzeniem jest nauka sposobu walki
prawdziwą, ciężką szablą polską, tak jak walczono dawniej. Czy to jest
możliwe?
MISTRZ
Jakie inne sporty uprawiałeś?
UCZEŃ
Do niedawna uprawiałem kung-fu i nawet nieźle
mi szło, ale na sukcesy sportowe nie mogłem liczyć.
MISTRZ
Najpierw musimy zrobić próbę sprawnościową, na
którą przyniesiesz zaświadczenie lekarskie poświadczające, że możesz uprawiać
sporty walki. Jeżeli wyjdziesz z tej próby zwycięsko, będziesz mógł rozpocząć
trening oburęcznym mieczem.
UCZEŃ
Dlaczego powinienem rozpocząć treningi właśnie
oburęcznym mieczem, skoro moim marzeniem jest opanowanie walki ciężką
szablą?
MISTRZ
Miecz oburęczny jest bronią najłatwiejszą do opanowania
przez początkującego szermierza pod warunkiem, że jest on dostatecznie
silny i sprawny fizycznie. Jeśli zademonstrujesz odpowiednie postępy,
możesz zostać zakwalifikowany do grupy szablistów.
UCZEŃ
Miecz, który mistrz pokazuje, wygląda bardzo groźnie
i na pewno jest ciężki.
MISTRZ
Waga miecza dla początkujących nie powinna przekraczać
3,5 kg, a długość waha się od 130 do 150 cm. Wprawianie w ruch takiej
broni białej nie jest trudne, bowiem jak sama nazwa wskazuje, używamy
w tym celu obu rąk, tworząc dużą dźwignię.
UCZEŃ
Próbując cięć takim mieczem czuję, że pracują
nie tylko obie ręce, ale także prawie całe ciało.
MISTRZ
Tak, i to jest zaletą tej broni, że ćwiczy bardziej
wszechstronnie ciało szermierza niż na przykład szabla. Dlatego zalecamy
ćwiczenia oburęcznym mieczem dla szablistów i szpadzistów, w celu zachowania
równowagi rozwoju systemu mięśniowego.
UCZEŃ
Jakie znaczenie ma krzyż przy rękojeści?
MISTRZ
Krzyż ten, po polsku zwany jelcem, ma za zadanie
ochronić ręce od ciosów, które ześlizgują się po głowni w kierunku rękojeści.
Jednak dla lepszego zabezpieczenia rąk szermierze muszą używać rękawic
wzmocnionych w różny sposób tak, aby jakieś "zabłąkane" cięcie nie uszkodziło
ręki.
UCZEŃ
Jak powinni być ubrani adepci walki oburęcznym
mieczem w czasie treningu? Czy oprócz solidnych rękawic powinni używać
jakichś specjalnych zabezpieczeń?
MISTRZ
Moja szkoła walki białą bronią polega na tym,
aby szermierze bronili się zasłoną, to jest przez zasłonięcie się głownią
własnego miecza przed uderzeniem przeciwnika. Przeciwnik powinien wyprowadzić
uderzenie w taki sposób, aby jego partner zdążył obronić się zasłoną,
stosownie do swoich umiejętności. W mieczu oburęcznym nie jest to trudne,
ponieważ cięcia są obszerne i sygnalizowane; szermierz zawsze zdąży się
zasłonić.
UCZEŃ
A co się stanie, jeśli broniący zagapi się i nie
sparuje uderzenia przeciwnika?
MISTRZ
Wtedy atakujący powinien zatrzymać uderzenie,
nie dopuszczając do trafienia. Nie jest to trudne w oburęcznym mieczu,
choć wymaga specjalnego treningu. Do walk najodpowiedniejsze są osłony
głowy w formie jeździeckiego "toczku", narciarskiego hełmu ze sztucznego
tworzywa, metalowego hełmu wykonanego własnym przemysłem lub choćby grubej
czapki.
UCZEŃ
Czy nie byłaby bardziej odpowiednia normalna maska
szermiercza? Można by wtedy od czasu do czasu trafiać przeciwnika w głowę...
MISTRZ
Jest to możliwe dla najlepszych rycerzy, walczących
szablą husarską. Dopuszczanie młodych adeptów szermierki ciężką bronią
do walk w maskach wyrabia odruch trafień, przede wszystkim trafień w głowę,
co może być niebezpieczne w czasie walk pozorowanych bez maski. A więc
najpierw trzeba dobrze opanować metodę wstrzymywania wyprowadzonego cięcia,
kiedy widzimy, że przeciwnik nie może go sparować.
UCZEŃ
Czy to oznacza, że wszystkie cięcia są zatrzymywane
przed celem trafienia, tak jak w szermierce "teatralnej"? Przecież wtedy
zasłony nie miałyby praktycznego sensu...
MISTRZ
Wprost przeciwnie. Moja szkoła szermiercza polega
na tym, że cięcia wyprowadzane są z zamiarem trafienia przeciwnika i przed
tym trafieniem może go uchronić tylko właściwa zasłona własną bronią.
Zakładamy jednak, że przeciwnik zawsze zdąży się zasłonić, dlatego musi
on w odpowiednim czasie zauważyć, w jakim kierunku zmierza nasze natarcie.
W początkowym okresie nauki sygnalizujemy kierunek
natarcia tak, aby adept mógł je łatwo zauważyć i odpowiednio zareagować.
Po wyrobieniu odpowiednich odruchów i odpowiedniej taktyki przyśpieszamy
nasze natarcia i wkrótce dochodzimy do tego, że obopólnie bronimy się
tak dobrze, iż nie sposób otrzymać trafienie.
Zresztą przypadkowe trafienie w bok lub w pierś
nie jest groźne, może powodować tylko sińce. Niebezpieczne mogłoby być
trafienie w głowę, dlatego zalecam noszenie hełmu w czasie walki.
Chroni on nas także od przypadkowego skaleczenia
jelcem własnego miecza, szczególnie przy cięciach na głowę z bliskiej
odległości. Dlatego nie powinno się stosować jelców dłuższych niż 35 cm.
UCZEŃ
Mówiliśmy już o zabezpieczeniu obu rąk i głowy,
a jak wygląda pozostały ubiór treningowy?
MISTRZ
Ubiór ten powinien być luźny, aby nie hamował
ruchów oraz umożliwiał ćwiczenia akrobatyczne. Najodpowiedniejszym strojem
jest dres sportowy i sportowe obuwie o dobrej przyczepności do podłoża.
Do walk treningowych i ćwiczeń akrobatycznych
dobrze jest używać pikowanego kaftana, nakładanego na dres.
UCZEŃ
Kilkakrotnie widziałem popisy rycerskie w walce
na oburęczne miecze. Zawodnicy byli ubrani w stroje średniowieczne.
MISTRZ
Po opanowaniu techniki i pozytywnym zaliczeniu
specjalnych ćwiczeń i walk szermierze mogą brać udział w pokazach walk
białą bronią, do których wymagany jest odpowiedni strój z epoki. Strój
taki przeważnie wykonywany jest własnym przemysłem lub zamawiany u specjalistów.
UCZEŃ
A gdzie można dostać miecze? Czy miecze treningowe
różnią się od turniejowych?
MISTRZ
Z mieczami sprawa jest trudniejsza. Wykonywane
są one przez płatnerzy, ale tylko nieliczni potrafią sprostać wymaganiom
użytkowym. Najważniejsza część miecza, głownia, musi być odpowiednio wytrzymała
na ciosy, aby się zbyt szybko nie złamała. Ważnym elementem jest także
silna oprawa i osadzenie w rękojeści, ponieważ ostatecznie wszystkie cięcia
przenoszone są przez rękojeść.
UCZEŃ
A czy nie można stosować do ćwiczeń broni drewnianej,
tak jak to było dawniej?
MISTRZ
Oczywiście, że można. Problem polega jednak na
tym, że wykonanie drewnianego miecza też nie jest łatwe ani tanie. Duża
siła cięcia powoduje, że miecze drewniane łatwo się łamią. Przy ćwiczeniach
i walkach ważnym jest, aby obaj szermierze mieli broń mniej więcej tej
samej wagi, w przeciwnym bowiem przypadku lżejszy miecz może łatwiej pęknąć.
UCZEŃ
Czytałem, że dawniej takie miecze robione były
przez płatnerzy ze specjalnej stali i że poddawane były wielu obróbkom,
aby osiągnąć odpowiednią wytrzymałość i sprężystość. A jak to teraz wygląda?
MISTRZ
Sztuka produkcji mieczów osiągnęła bardzo wysoki
poziom na wschodzie i na zachodzie. Bodaj najwyższy poziom prezentują
miecze japońskie. Tradycja ich wyrobu przetrwała do dzisiaj. Jednakże
miecz japoński ma inną formę, niż europejski i inna jest także technika
walki.
Obecnie stal jest lepsza niż była kiedyś i w związku
z tym obróbka głowni może być prostsza i przez to dużo tańsza. Inna rzecz,
że niewielu płatnerzy umie obecnie wykonać miecze na użytek szermierzy.
Większość z nich traktuje je dekoracyjnie. Dlatego przed zakupem broni
należy poradzić się starszych szermierzy.
UCZEŃ
(...)
Wojciech
Zabłocki
(c) Copyright
by Wojciech Zabłocki, 2001
Projekt okładki:
Krzysztof Malmurowicz
Rysunki: Wojciech Zabłocki
Zdjęcia: Archiwum
ISBN 83-85275-20-0
Wydano przy pomocy finansowej Fundacji Multis Multum
Wydawnictwo AULA
Podkowa Leśna, ul. Bluszczowa 23 |