Przy zamówieniu powyżej 120 zł - RABATY!   Podane ceny zawierają VAT

Anna Osmólska-Mętrak:
Kufer pełen rekwizytów

Cała lada|Proza|Nauka

Cena:32,00
Dostępne

Format B5, stron 204, oprawa kartonowa, klejona

Podtytuł: O roli przedmiotów i stałych motywów w twórczości Antonia Tabucchiego

Znakomita analiza twórczości wybitnego włoskiego pisarza napisana przez znaną italianistkę z Uniwersytetu Warszawskiego.

Antonio Tabucchi (1943-2012)


Dla literaturoznawców jest to studium mentalności pisarskiej w ogóle, próba wniknięcia nie tylko w szczegóły warsztatu pisarskiego, ale także stworzenia zarysu świata ludzi i rzeczy, który kształtuje osobowość prozaika i który zarazem jest przez niego samego kreowany. W świecie tym symbole, ikony, konkretne przedmioty i tematy, ale także postaci literackie i autentyczne oraz nieprzemijalne wątki literackie układają się w sieć pojęć, które decydują o postawie pisarskiej Tabucchiego.

Takie ujęcie problematyki wpisuje się w ważny w obecnym literaturoznawstwie europejskim kierunek semiotyczny, w polskiej krytyce niedoceniany albo po prostu mało poznany, a także w dyskusję nad postmodernizmem i jego wartością w nowoczesnej sztuce. To, że Antonio Tabucchi nie poddaje się modom, a jednak jest przez modne tendencje akceptowany, dotychczas pozostawało tajemnicą jego sztuki, fascynującą i niepokojącą. Anna Osmólska-Mętrak za pomocą własnych środków literaturoznawczych starała się rozwiązać tę zagadkę i uczyniła to skutecznie.

Dla studentów jest to przykład wzorcowej i zarazem oryginalnej pracy naukowej, w której na olbrzymi, uporządkowany przez autorkę, materiał faktograficzny i krytyczny (przypisy są równie ciekawe co tekst główny!) nakłada się jej nader interesująca koncepcja pisarstwa jednego z najciekawszych pisarzy naszej epoki. Dodajmy - pisarza tyleż włoskiego, co portugalskiego. Książkę czyta się momentami jak powieść, co tym bardziej zachęca do zapoznania się z wydanymi już po polsku dziełami pisarza.

Rzecz jest godna polecenia także początkującym pisarzom, daje bowiem przegląd sekretów warsztatu literackiego, w dużym stopniu uniwersalnych, ale publiczności zupełnie nieznanych.

Piotr Müldner